Manhattan Sunset

          Çok özel ve de çok güzel bir puzzle'ı anlatacağım bu yazıda. Manhattan Sunset,  yaptığım ilk 3000 parçalık puzzle, en uzun sürede yaptığım ve en zorlandığım puzzle da aynı zamanda. Ancak bunun yanında tartışmasız en sevdiğim puzzle. Bu puzzle'ı ilk olarak kız arkadaşım internette görmüştü, bana linki göndermesiyle puzzle'ın alınacağı garantilenmiş oldu. Aramızdaki yazılı olmayan kurallara göre bir puzzle'ı ilk önce hangimiz görüp, beğendiyse onun olur. :) Ancak hem Ezgi'nin evinde bu büyüklükte bir puzzle'a yer olmaması hem de benim puzzle'a bayılmam direk bu kuralı bozmak için çirkeflikler yapmaya başlamama yetti. Neyse konu dağıldı. İnternetten bu puzzle'ı beğendikten sonra yollara koyulduk haliyle. Bildiğimiz tüm dükkanlardan hayal kırıklığıyla dönünce son bir kez D&R'da stok sorgulattık. Koca İstanbul'da 2 mağazada olduğunu söylediler. Sırf bu puzzle için, akşam trafiğinde 2 saat Marmara Forum'a yollanmamızın sebebi de işte tam olarak bu.


manhattan_sunset_3000_parça_educa_hdr_puzzle           Gelelim resmin özelliklerine. Fotoğraf, puzzle'ın adından da anlaşılacağı gibi, bir akşam üzeri, Manhattan, New York'ta bir gökdelenin tepesinden çekilmiş ve hem Midtown'ı hem de harika gün batımını yakalamış. Fotoğraf aynı zamanda HDR (High Dynamic Range) teknolojisine sahip. Bu teknoloji fotoğrafın içinde farklı ışık yoğunluğuna sahip yerlerin en belirgin şekilde fotoğraflanmasını sağlıyor. (Kabaca bir tanım oldu ama internette bununla ilgili çok detaylı kaynaklar mevcut.) Educa'nın HDR serisine ait puzzle'lar hem doku hem renk olarak gerçekten çok kaliteli bir görüntü sunuyorlar ve çok farklı duruyorlar. Bu serideki puzzle'ların bir kısmına şuradan göz atabilirsiniz. (Bu linkteki 3 puzzle'ı önümüzdeki haftalarda tanıtıyor olacağım.)  Resimdeki gün batımının kalitesi ve renkleri gerçekten benzersiz. Bunun dışında öne çıkan kısımlar doğal olarak New York "landscape"inin ünlü ögeleri Empire State, Chrysler gibi binalar.

          Nasıl yapılır, nasıl edilir kısmına geldik. Öncelikle söyleyeyim ki bu puzzle kolay kolay yapılıp kolay kolay bitmez. Kendinizi daha önce çokça sınamadıysanız, sabrınıza ve vaktinize güvenmiyorsanız aman ha kalkışmayın. Paranıza da vaktinize de yazık edebilirsiniz. Büyük puzzle'ların kendilerine has bazı özel zorlukları var maalesef. Bunlardan ilki yapım aşamasında işgal ettikleri yer. Aşağıdaki resimde göreceğiniz gibi benim salondaki yemek masam haftalar boyunca salonun ortasında bu puzzle'a ev sahipliği yaptı. Bir diğer zorluk puzzle'a hakimiyetin çok zor olması. Nasıl oturursanız oturun, puzzle'ın bazı noktalarına hep uzak kalıyorsunuz ve elinizdeki parça için tüm puzzle'ı taramak bu açıdan çok zor oluyor. Bir diğer sorun da ışık. Böyle geniş bir yüzeyi ideal ve eşit şekilde aydınlatmak ev şartlarıyla pek mümkün değil, bu yüzden yapım sırasında çokça yer değiştirmek, hop oturup hop kalkmak gerekebiliyor. Tüm büyük puzzle'larda ortak olan bu zorluklara ek olarak Manhattan Sunset'in kendi zorluğu da bu puzzle'ı biraz gıcıklaştırıyor. Binaların hemen hemen hepsi birbirinin şekil ve renk olarak aynısı. Bununla beraber ölçek çok küçük olduğu için parça başı ayrıntı çok az. Mesela bir parçada ortalama bir binanın 3-4 penceresi yer alıyor. 


manhattan_sunset_3000_parça_educa_hdr_puzzle_yapım_aşaması


          Zorlukları hakkında uyarımı yaptıktan sonra, 'ben nasıl yaptım'a geçebilirim. İlk olarak her zamanki gibi çerçeveyi çizdim tabii ki. Bu bile saatler aldı. Zira 216 tane kenar parça var. Bunları ayıklayıp bir araya getirmek bile bir mesele. Çerçevenin akabinde, 'normal' puzzle'larda en sona bıraktığım gökyüzünü ilk önce yapmaya başladım. Çünkü zaten düz renkti ve ne kadar zor olabilirdi ki. Haklı da çıktım, bu tarz kısımların zorluğu ölçekten bağımsız oldukları için boyutla değişmediğinden her zamanki yöntemlerle -tabii 1 gün falan harcayarak- bitirdim. (Bu noktada bir açıklama yapma ihtiyacı hissetim. Hemen hemen tüm puzzle'larımı kız arkadaşım Ezgi'yle beraber alıp, yapıp, çerçevesini falan seçiyoruz. Zaten puzzle'lar ikimizin evlerine dağılmış durumda. Dil bütünlüğünü korumak ve okumayı kolaylaştırmak için birinci tekil şahıs yazıyorum. Yoksa kendisinin de emeği çok büyük. :) Gökyüzünden sonra ilk hedefim, resmin en sağ ve en solundaki nispeten büyük ve belirgin binalar oldu. Bunları da 1-2 günde tamamladıktan sonra ilk defa olarak puzzle yaparken bir tıkanma anı yaşadım. Her yer birbirinin aynıydı ve benim başlamak için seçebileceğim hiçbir mantıklı yer gözükmüyordu. Bu zorluklarla biraz daha ilerlemeye çalıştıktan sonra bir süre şevkimi kaybettiğimi itiraf etmem gerekir. Yapamadıkça, başında oturuduğum saatlerin karşılığını alamadıkça her gün puzzle'ın başına daha az oturur oldum. Bir süre sonra dersler, sınavlar vs. de girince haftalarca hiç bakmadığım oldu. Puzzle'ı 2011'in Eylül ya da Ekim'inde satın almıştım bu sürüncemelerle dolu haftalar sonunda Aralık sonu, "Ne olursa olsun, artık bitiriyorum!" diye isyan edip başına oturduktan sonra 2 haftada puzzle'ı tamamladım. Puzzle namına yaşadığım en büyük mutluluk ve tatmini yaşamıştım o gün güneşi doğururken!  Yapımına dair son bir öneri vereyim: Bu puzzle yapımında bildiğiniz, rahat ettiğiniz her türlü numarayı kullanıp kategorizasyon yapmaya bakın. Birkaç farklı kutuya rengine, şekline, pozisyonuna göre parçaları yayıp sonra tarama yapın. İşinizi bir nebze de olsa kolaylaştıracaktır.


manhattan_sunset_3000_parça_educa_hdr_puzzle

          Son olarak çerçeveden bahsedeyim. İronik bir şekilde bu en sevdiğim puzzle'ımın çerçevesi en az sevdiğim çerçevem. Oksitli bir görünüme sahip koyu bronz tonlarında metalik bir çerçeve bu. Puzzle ağır olduğu için her zamankilerden daha kalın ve sağlam bir çerçeve seçmem gerekiyordu. Bu da çerçeve seçeneklerini oldukça azaltmıştı. Başta Ezgi olmak üzere herkes bu çerçevenin çok güzel olduğunu söylese de benim hala tam olarak içime sinebilmiş değil. Resmin o canlılığı, manzarası, modernliğiyle bu antika görünümlü gibi çerçeveyi tam örtüştüremiyorum kafamda. Çerçeveye dair son bir özellik de biraz pahalıya geliyor oluşu. Hem kalın çerçeve seçme zorunluluğu hem de alanın büyümesiyle artan cam maliyeti bir araya gelince 130 TL gibi bir çerçeve maliyeti çıkarıyor. Puzzle'ın kendisinin de 70-75 TL civarı olduğunu hesaba katarsak toplamda pek cep dostu bir puzzle olduğunu söyleyemeyiz. Bu yüzden hazırlıklı olmakta fayda var. :) Ayrıca puzzle 120 cm x 85 cm ebatında, o yüzden geniş bir duvarı da hazır edin!


Puzzle detay: Manhattan Sunset, 3000, Educa



manhattan_sunset_3000_parça_educa_hdr_puzzle